Biografie Herbert Prins

Grote grazers

Het onderzoek van Herbert Prins richt zich op (grote) grazers in een ruimtelijke context. Hij heeft aangetoond dat er een relatie is tussen grazers en hun voedsel, de grassen. De planteneters grazen op gebieden met gras en vertrekken op tijd weer naar een ander grasgebied. De grassen kunnen dan weer opgroeien en opnieuw als voedsel dienen voor de planteneters.

Buffels stemmen

Grote grazers leven vaak in grote kuddes. Prins heeft onderzocht hoe de kuddes beslissen waar ze heen gaan om nieuw en voldoende voedsel te vinden en tegelijkertijd de roofdieren te ontwijken. Zijn werk over het sociale besluitvormingsproces bij buffels is welbekend bij wetenschappers.

Samen leven

Later heeft Prins gekeken naar de relatie tussen de massa van planteneters en de voedselinname. Dit leidde tot een verklaring van de regels voor het samenleven van zoveel soorten grote grazers als olifanten, buffels, giraffen, gnoes, zebras. Met deze regels kan voor alle continenten voorspeld worden waar de 'hotspots' van grazers zijn.

Wie is Herbert Prins?

Professor Herbert Prins (1953) is sinds 1991 hoogleraar 'resource ecology' aan de Wageningen Universiteit. Hij heeft biologie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen en zoŲlogie aan de Cambridge University, England. In 1987 promoveerde hij cum laude in Groningen met onderzoek aan het gedrag van de Afrikaanse buffel.

Grote grazers

Prins is vooral geÔnteresseerd in grote wilde grazers zoals de buffel en de zebra. Hij onderzoekt vooral de relatie van de dieren met hun voedsel en de sociale processen tussen de grazers onderling. Verder bestudeert hij de concurrentie tussen veekudden en wilde hoefdieren in Afrika.

Onderscheiden

Naast zijn hoogleraarschap is Prins actief in een groot aantal besturen, waaronder Natuurmonumenten, en is hij lid van de IUCN-commissies Species survival en Ecosystem management. Hij is in 2001 benoemd tot Officier in de Orde van de Gouden Ark, wegens zijn verdiensten voor natuurbeheer. Hij is ook onderscheidden als Officier in de Orde van Oranje-Nassau.
Er zijn 4 films van de BBC gemaakt op basis van het veldwerk van Herbert Prins.

Door: Manon Laterveer - de Beer (2008)