Wat eet een roofdier?

luipaarden vechten om vlees

Oeroud

Al 5 miljoen jaar lang leven roofdieren en hun prooien met elkaar samen op de Afrikaanse savanne. Vleeseters en planteneters hebben ieder hun eigen manier om met voedsel om te gaan.

Een goede maaltijd krijgen kost een roofdier meer moeite dan een planteneter: hij moet er voor op jacht. Om energie te sparen pakt hij bij voorkeur een prooi die hij gemakkelijk de baas kan.

Heeft hij eenmaal beet, dan kost het verwerken van zijn maaltijd een vleeseter minder energie dan een planteneter. Vlees is lichter verteerbaar dan taaie plantenkost.

Gevlekte hyena

De gevlekte hyena houdt van afwisseling in zijn menu. Behalve allerlei zoogdieren eet hij vis, vogels, reptielen, eieren en insecten. Hoewel de hyena een jager is, neemt de hij vaak ook genoegen met de restanten van prooien die door anderen zijn gedood.

Wilde†hond

Het gebeurt niet vaak dat een volwassen gnoe door een groep wilde honden wordt buitgemaakt. De wilde hond eet meestal wat kleinere zoogdieren. Toch kunnen wilde honden prooien tot 250 kilo aan, ruim 8 keer zoveel als hun eigen lichaamsgewicht. Behalve zelf te jagen eten ze ook af en toe resten van dode dieren.

wilde honden met prooi

Leeuw

Grote jagers eten grote prooien. Een groepje leeuwen kan zelfs een giraf of olifant aan. Maar het liefst eten leeuwen gnoes: een volwassen exemplaar van zo'n 200 kilogram levert in ťťn keer een uitstekend maal. Verder eet de leeuw ook kleinere prooien en steelt hij de jachtbuit van andere roofdieren.

leeuw met prooi gnoe

Cheeta

De cheeta deinst er niet voor terug om prooien tot 100 kilo aan te vallen. Zijn dieet bestaat uit zowel kleine als middelgrote zoogdieren. Een volwassen gnoe is te groot, maar een jonge gnoe moet goed voor de cheeta uitkijken.

Luipaard

Meestal waagt de luipaard zich niet aan prooien die veel zwaarder zijn dan hijzelf. Hij eet het liefst kleine zoogdieren, maar ook een vogel of een ei maakt hij buit. Heel af en toe verdwijnt een reptiel tussen zijn krachtige kaken.

Door: Manon Laterveer - de Beer (2008)