Mestkever

Opruimers

Een gnoe heeft nog maar nèt gepoept of er komt al een mestkever opaf. Zonder mestkevers zou de Serengeti een grote mesthoop zijn. 1,2 Miljoen gnoes die allemaal op een moeilijk verteerbaar grasdieet staan, dat levert heel wat mest op.

Gek op poep

Met zijn speciale antennen ruikt de mestkever verse drollen van grote afstand. Poep is het enige dat mestkevers eten, zowel de volwassen kevers als hun larven. Omdat er genoeg vocht in de mest zit hoeven mestkevers nooit te drinken.

Eitje

Behalve dat mestkevers poep eten leggen ze er ook hun eitjes in: per mestbal één eitje. Sommige soorten mestkevers begraven het balletje onder de grond.

Binnenin de mest is het lekker broeierig; precies de juiste temperatuur om het eitje tot ontwikkeling te laten komen. Wanneer het eitje na ongeveer een week uitkomt kan de larve meteen eten.

Vruchtbaar en luchtig

Met hun graafwerkzaamheden maken mestkevers de grond vruchtbaar. De planten krijgen met de mest toegang tot nuttige stoffen die ze anders zouden moeten missen. Bovendien houden de kevers de grond luchtig, waardoor het beter vocht kan vasthouden, dat is nog een voordeel voor de plantengroei.

Zaadverspreiders

In de mest die de mestkevers verwerken zitten onverteerde plantenzaden. Door de mest te verspreiden en in te graven helpen de kevers de planten. De zaden ontsnappen aan de hongerige monden van zaadetende dieren. Op een goed plekje kan het zaadje uitgroeien tot een nieuwe plant.

Supersnel

Een enkele mestkever kan per dag 250 keer zijn eigen lichaamsgewicht aan poep begraven. Bij een olifantenhoop van 1,5 kilo is eens geteld dat er 16.000 mestkevers op afkwamen. In 2 uur tijd hadden ze alles ervan weggewerkt!

Soorten en maten

Mestkevers zijn er in allerlei soorten en maten. In totaal zijn er wel 7.000 soorten die overal voorkomen, behalve op Antarctica. Iedere soort houdt er zijn eigen mestvoorkeur op na en heeft zijn eigen manier om de mest te verwerken. Er zijn zelfs mestkevers die gek zijn op mensenpoep.

Door: Manon Laterveer - de Beer (2008)