Spijsvertering

Behalve goed maalgereedschap bezitten planteneters ook een extra lang spijsverteringskanaal. Hierin worden afbraakstoffen (enzymen) aan de voedselbrij toegevoegd om het gemakkelijker te verteren. Vooral cellulose, een bestanddeel van planten, is taai spul.

Zoogdieren kunnen de benodigde enzymen niet zelf maken, dit doen bacteriŽn voor ze. Zonder een gezonde darmflora zouden de planteneters nergens zijn.

Vier magen

Een gnoe heeft net zoals een koe 4 magen. Zodra de eerste maag (pens) vol is, boert hij alles weer terug in zijn bek en gaat herkauwen. Dan slikt hij het opnieuw door. In de netmaag wordt het voedsel gesorteerd.Het fijne, vloeibare voedsel stroomt door naar de boekmaag en tenslotte naar de lebmaag voor verdere vertering. Het grovere voedsel gaat terug naar de pensmaag. De eindbewerking gebeurt in de darmen, waar de voedingsstoffen worden opgenomen in het bloed.

EfficiŽnt maar langzaam

Het verteringsproces van de gnoe zorgt ervoor dat al in de pens, vůůrdat de feitelijke vertering begint, de cellulose door bacteriŽn wordt afgebroken. Herkauwers kunnen dan ook meer voedingsstoffen uit gras halen dan planteneters die het in ťťn keer doorslikken. Bovendien kunnen ze na het eten een veilig plekje opzoeken om rustig te gaan liggen herkauwen.

Nadeel is wel dat herkauwen langzaam gaat. Daalt de voedingswaarde van het gras beneden een bepaald niveau, dan kan de gnoe er niet snel genoeg voldoende voedingsstoffen uit halen.

Eťn maag

De zebra heeft ťťn maag. Na het nemen van een hap komt zijn voedsel niet meer terug in zijn bek. Het is geen herkauwer zoals een gnoe.

Bij de zebra gebeurt het verteren van cellulose pas in de blindedarm, dus nadat het voedsel de maag heeft gepasseerd. De verwerkingstijd van het plantenmateriaal wordt hierdoor korter, wat het ook minder efficiŽnt maakt. Als het gras van slechte kwaliteit is, is de zebra door zijn vlotte spijsvertering in het voordeel. Hij kan sneller grote hoeveelheden voedsel verwerken en toch voldoende energie binnenkrijgen.

Door: Manon Laterveer - de Beer (2008)