Wat eet een planteneter?

Groenvoer

Van alle grassen, struiken en bomen die jaarlijks de grond van de Serengeti uitschieten verdwijnt zo'n een derde deel in de maag van grote planteneters(19%), kleine zoogdieren (1%) en rupsen (8%). Het grootste deel van het plantenmateriaal gaat in vlammen op (53%) of wordt in oude, verdroogde toestand door termieten afgebroken (19%).

Termieten voorkomen met het opruimen van verdord gras dat er hevige branden ontstaan. Dat heeft een gunstige uitwerking op de groei van bomen. Na grote branden kunnen†boomzaden slecht†kiemen.

Makkelijk eten

Grazers zoals de gnoe, zebra en Thomsongazelle hoeven niet veel moeite te doen om aan eten te komen. Planten zijn overal op de Serengeti te vinden. Het verteren van taaie grassen kost wel tijd en energie.

Vleeseters moeten zich meer inspannen om aan voedsel te komen: ze moeten het zelf vangen. Als winst kost het verteren van vlees minder energie.

Samen eten

Dat zoveel planteneters naast elkaar op de Serengeti kunnen leven komt omdat ze allemaal een verschillend dieet hebben. Zo zitten ze elkaar tijdens het eten niet in de weg.

Gnoe

De gnoe heeft het liefst grassen die niet te lang zijn, rijk aan eiwitten en met de nodige mineralen. Voedzaam gras is vooral belangrijk voor vrouwtjes die drachtig zijn of zogende jongen hebben en voor opgroeiende kalfjes. Naast het eten van gras moeten gnoes regelmatig drinken.

Zebra

De zebra is een pionier. Dat wil zeggen dat hij als eerste aankomt in gebieden met hoog, bloeiend gras. Door het lange gras te grazen maken zebra's de vlakte geschikt voor de gnoes. Behalve de lange grasstengels kunnen zebra's ook droog gras verteren. Ze zijn minder afhankelijk van het soort voedsel dan de gnoe. Zebra's moeten regelmatig drinken.

Thomsongazelle

Zodra de zebra en gnoe het langere en kortere gras hebben weggegeten is het de beurt aan de Thomsongazelle. Deze kleine antilope is erg kieskeurig en zoekt met zijn fijngebouwde snuit naar voedzaam, kort gras. Hij vult zijn menu aan met kruiden. De Thomsongazelle moet vaker drinken dan een zebra of gnoe.

Door: Manon Laterveer - de Beer (2008)