Veldsprinkhaan

Namen

Nederlandse naam: Veldsprinkhaan
Engelse naam: Locust
Wetenschappelijke naam: Acrididae (familie)

Uiterlijke kenmerken

• Gewicht:†2 g
  • Grootte / lengte:†1,5 - 3 cm, soms tot 8 cm

Karakteristiek voor de veldsprinkhaan zijn de korte, dikke antennes en de trommelvliezen aan weerszijden van het achterlichaam. Vrouwtjes en mannetjes verschillen qua uiterlijk alleen in de vorm van het achterlichaam. De kleur verandert met het levensstadium.

• Voedsel:†blad, zaad, verzwakte of dode sprinkhanen
  • Vijanden: parasitaire wesp en vlieg, keverlarf, vogels, reptielen
  • Dag- / nachtdier: dagdier

Aanpassingen levensstijl

• Vier grote vleugels, waarmee ze met de wind mee kunnen vliegen. Ze kunnen 100-200 km per dag afleggen en vliegen tot 2 km hoog.
  • Lange en sterke achterpoten om mee te springen.
  • In alle levensstadia een goede schutkleur.

Levensloop

• In de nazomer boort het vrouwtje een aantal keer een gat in de grond en zet daarin telkens 10-100 eieren af, die na 10-20 dagen of de opvolgende lente uitkomen. Na enige tijd zijn ze volwassen.
  • Ze worden 3-6 maanden oud.

Veldsprinkhanen tsjirpen door met hun achterdijen langs de voorvleugels te wrijven, die gaan trillen en maken het geluid.
Ze leven alleen, maar planten zich snel voort na zware regenval. Dan trekken ze in gigantische zwermen en vreten alles kaal.

Paargedrag

Het mannetje gaat tijdens de paring bovenop het vrouwtje zitten. De paring zelf duurt een uur, maar het mannetje blijft soms meer dan een dag op het vrouwtje zitten om rivalen te weren.

Door: Manon Laterveer - de Beer (2008)