Langvinger

Klik op het plusje voor een grotere foto
'
Langvinger'†Heterohyus nanus (Teilhard de Chardin, 1912

Heterohyus nanus behoort tot een primitieve groep van insectenetende zoogdieren. Het zijn de apatemyiden, een familie die 35 miljoen jaar geleden uitgestorven is. Er zijn vier min of meer complete skeletten van de langvinger van Messel. Allemaal zijn ze zo'n dertig cm groot. Meer dan de helft van hun lengte wordt bepaald door de staart. Hun meest opvallende eigenschap is de twee sterk verlengde vingers aan elke hand.

De lange vingers en enkele kenmerken van het skelet stemmen overeen met die van twee levende zoogdiergroepen: Dactylopsia, een buideldier uit Nieuw Guinea, en Daubentonia, een lemur van Madagascar. Allebei hebben ze de lange vingers, maar ook andere kenmerkende eigenschappen, zoals een sterke schedel en kaken met sterke snijtanden. De soorten van nu gebruiken die tanden om de schors van bomen te schrapen en zo de insecten die daaronder leven bloot te leggen.

Een groot verschil tussen de twee moderne en de fossiele soorten is de positie van de lange vingers. Daaruit blijkt dat de ontwikkeling van de drie onafhankelijk tot stand gekomen is. Die ontwikkeling van dezelfde leefstijl als gevolg van aanpassing aan het leefgebied staat bekend als convergentie.