Primitieve tapir

Klik op het plusje voor een grotere foto

Hyrachyus minimus is het grootste zoogdier dat we kennen uit Messel. Het uitstekend geprepareerde exemplaar is indrukwekkend op het eerste gezicht niet alleen vanwege zijn grootte, maar ook door de opmerkelijke, drie-dimensionale staat van de botten.

Vanuit wetenschappelijk perspectief is het werkelijk een bijzonder geval. De skeletstructuur lijkt erg op die van het grote primitieve paard van Messel Propalaeotherium hassiacum. Toch was op basis van de tanden bewezen dat Hyrachyus behoort tot een oorspronkelijke groep van de tapir- en neushoornachtige onevenhoevigen (Perissodactyla). Maar twee exemplaren zijn tot nu toe in Messel gevonden. Het zijn de enige complete vondsten van deze groep in Europa.

Het exemplaar in de tentoonstelling is belangrijk om nog een andere reden. Omdat het de enige vondst van een groot zoogdier is, kreeg het al snel veel aandacht. Zowel in wetenschappelijke kring als bij het publiek, droeg dit veel bij aan de status van Messel als opmerkelijke vindplaats van fossielen.