Watervogels

De zeldzaamheid van deze groep vogels is een ander bijzonder kenmerk van de Messel fauna. Het is moeilijk te verklaren hoe dat komt, omdat sommige vormen, bijvoorbeeld eenden, bekend zijn van andere fossiele vondsten van dezelfde ouderdom in Centraal-Europa.

De snip-waterral Rhynchaeites messelensis besteedde waarschijnlijk veel tijd in de buurt van de oever van het meer. De gewone naam verwijst naar de structuur van het skelet, die specifieke overeenkomsten vertoont met de goudsnippen (Rostratulidae) en waterrallen (Rallidae). Maar in werkelijkheid is deze vogel verwant aan de ibis (Threskiornithidae). Een typisch kenmerk van de ibis is de lange, smalle, naar beneden gebogen en sikkelvormige bek, die ook duidelijk herkenbaar is in de soorten van Messel.

De Messel waterral, Messelornis cristata, is de meest gevonden vogel in Messel. Hij kon niet vliegen en is verwant aan de kraanvogel (Gruiformes). De wetenschappelijke naam verwijst naar een hoornige of vlezige kam die zichtbaar is op het voorhoofd van sommige exemplaren. De gewone naam impliceert dat hij op een bepaalde manier verwant was aan de algemene verschijning van een waterral. Maar moderne waterrallen zijn absoluut watervogels, terwijl de Messel waterrallen op het land leefden, of daar tenminste hun nesten maakten. Wellicht brachten ze wat tijd door aan de oever, om te drinken of om te zoeken naar specifiek voedsel.