Witvoorhoofdkapucijnaap

Lafheid loont de moeite

Sociaal gedrag

Aan het hoofd van een groep witvoorhoofdkapucijnapen staat een dominant mannetje dat in geval van nood voor lafheid kiest. Als er een arend opduikt houdt hij zich schuil tussen de bomen en laat het aan de andere mannetjes over om het roofdier weg te jagen. Wel laat het dominante mannetje van zich horen zodra ze een andere groep tegenkomen. Binnen de groep gedragen de dieren zich vredelievend naar elkaar. Zo mogen alle mannetjes met de vrouwtjes paren en maken ze geen ruzie om het eten. Witvoorhoofdkapucijnapen komen vaak samen voor met bruine kapucijnapen, behalve in het droge seizoen wanneer er minder eten is. Ze worden ook in het gezelschap met doodshoofdaapjes en oeakaris gezien.

Vooral de bovenste lagen in de boomkruinen tussen de vijftien en dertig meter behoren tot het leefgebied van de witvoorhoofdkapucijnapen. Hierdoor lopen ze de bruine kapucijnapen waarmee ze vaak samenleven niet in de weg; deze soort neemt de onderste lagen van de bossen voor zijn rekening.† Witvoorhoofdkapucijnapen leven in bladverliezende bossen, mangrove en vloedbossen en in bossen die langs rivieren groeien. In het regenseizoen voeden ze zich uitsluitend met vruchten. Wanneer de vruchten in het droge seizoen minder talrijk zijn schakelen ze deels over op zaden, nectar en merg uit plantenstelen. Ook eten ze dan termieten, mieren en insectenlarven.

soort Cebus albifrons
geslacht †Kapucijnaapjes
familie †Kapucijnaap-achtigen
parvorde

†Apen van de Nieuwe†Wereld

orde †Primaten

Zuid-Amerika: Venezuela, Colombia, Ecuador, Peru, BraziliŽ, Trinidad en Bolivia.

Kritisch bedreigd als Cebus capucinus trinitatis, overigens niet bedreigd in het wild††(Cites -Appendix II).