Bruine baviaan

Grensgeval

Sociaal gedrag

De bruine baviaan is voor wat betreft zijn samenlevingsvorm een grensgeval. Hoewel de groepssamenstelling van meerdere mannetjes en vrouwtjes deze aap onder het type 'groepsleven' schaart, maken zijn gewoonte om in kleinere groepjes op te splitsen hem in enige mate ook een 'los-vast'-geval. Laten we zeggen dat de bruine baviaan duidelijk maakt dat de natuur niet in strakke hokjes valt op te delen, ook al zouden we dat als mens graag willen.
Groepen bruine bavianen bestaan uit veertig tot tweehonderd dieren, die in kleinere groepjes eten en ook slapen in kleiner groepsverband. Mannetjes houden de vrouwtjes in hun groepje bij elkaar door ze in de nek te bijten en vluchtig te vlooien. Paringen vinden plaats tussen mannetjes en hun eigen vrouwtjes, maar vrouwtjes zijn nog weleens ontrouw. Ze paren ook met jonge mannetjes buiten hun groepje.

Bruine bavianen leven in boomrijke savannen en in bossen langs rivieren in gebieden die verder vrij van bomen zijn. Overdag scharrelen ze op de grond hun kostje bij elkaar. Ze eten fruit, zaden, bloemen maar jagen ook op zoogdieren. Slapen doen bruine bavianen in bomen, waar het veiliger is dan op de grond.

soort Papio papio
geslacht Bavianen†
familie Meerkatachtigen
parvorde

Apen van de Oude Wereld

orde Primaten

Afrika:†Senegal, MauritaniŽ , Guinee en Sierra Leone.

Niet bedreigd in het wild, laag risicosoort†(Cites -Appendix II).