Groene baviaan

Vriendschap† loont de moeite

Sociaal gedrag

Groene bavianen kunnen enorm grote groepen vormen, wel tot honderveertig dieren. In zo'n grote groep bestaan ingewikkelde relaties om de boel bij elkaar te houden. Er is een duidelijke rangorde en† de mannetjes bepalen waar de groep heengaat. Opmerkelijk genoeg is het niet de dominante man die bij de groene baviaan met de meeste vrouwtjes in de groep paart. Mannetjes die meer onderaan de maatschappelijke ladder staan en ook wat ouder zijn helpen elkaar om de vrouwtjes voor zich te winnen. Overige vriendschappen lonen eveneens de moeite; mannetjes gebruiken jongen om tijdens pogingen om naar de macht te grijpen de spanning te doorbreken. Zo blijven de ruzies binnen de perken.

Na de nacht in bomen of op rotsen te hebben doorgebracht verplaatst een groep groene bavianen zich naar de grond. Daar gaan de dieren op zoek naar vruchten, zaden, knollen, wortels, bladeren en bloemen. Ook jagen ze op ongewervelde dieren, reptielen, vogels en zoogdieren. Groene bavianen leven in de halfwoestijn en savannen maar ook in tropisch regenwoud en bossen die in open terrein langs rivieren groeien.

soort Papio anubis
geslacht Bavianen†
familie Meerkatachtigen
parvorde

Apen van de Oude Wereld

orde Primaten

Afrika:†Van Mali tot EthiopiŽ, Kenia en†Tanzania

Niet bedreigd in het wild, laag risicosoort†(Cites -Appendix II).