Rhesusaap

Trouwe moeders

Sociaal gedrag

Rhesusapen leven in groepen waarin vrouwtjes hun jongen altijd zullen steunen. Als een groep raakt opgesplitst laten moeders hun nageslacht niet in de steek, ook al zijn die zelfstandig. Groepen rhesusapen zijn soms behoorlijk groot. In de buurt van tempels - waar mensen voor voldoende voedselrestjes zorgen - kunnen het er wel tweehonderd zijn. Normaal gesproken leven er vijftig rhesusapen bij elkaar. De mannetjes zijn de baas over de vrouwtjes en leven aan de rand van de groep. Daar treden ze als het moet strijdlustig op om binnendringers buiten de deur te houden. Zo is zelfs waargenomen dat ze een tijger lastigvielen. Naar elkaar toe zijn mannetjes rhesusapen ook zeker geen doetjes. Als ze de baas zijn maken ze dat duidelijk door te dreigen met open bek en starende ogen. Andere mannetjes maken hun onderwerping duidelijk door te krijsen en een angstige grimas met ontblootte tanden te trekken.

Als leefomgeving hebben rhesusapen geen uitgesproken voorkeur. Ze zijn te vinden in halfwoestijnen, bladverliezende bossen, tropische bossen, gematigde ceder- en eikenbossen maar ook in bamboebossen en moerassen. De meeste tijd brengen ze op de grond door, hoewel ze ook in bomen klimmen. Hun voedsel bestaat grotendeels uit plantaardig materiaal zoals fruit, zaden, knoppen, bladeren, hars, bast, grassen en wortels. Ook kleine ongewervelden gaan rhesusapen niet uit de weg.
Mannetjes leeuwmakaken weten precies hoe ze hun vrouwtjes moeten verleiden. Als de vrouwtjes vruchtbaar zijn besteden de mannetjes veel aandacht aan ze door te vlooien. Onderling vlooien de mannetjes elkaar soms ook. Vrouwtjes vlooien hun familieleden en andere vrouwtjes die gelijk in rang staan. Leeuwmakaken komen in groepen voor met een omvang van maximaal veertig dieren. In de groep zijn de vrouwtjes in de meerderheid; op ťťn mannetje zijn er zo'n zes vrouwtjes.

soort Macaca mulatta
geslacht Makaken†
familie Meerkatachtigen
parvorde

Apen van de Oude Wereld

orde Primaten

Verspreiding:

AziŽ: Van Afghanistan en India tot Thailand en China.

Niet bedreigd†in het wild, laag risicossoort††(Cites -Appendix II).