Ringstaartmaki

Vrouwen zijn de baas†

Sociaal gedrag

Ringstaartmaki's leven in groepen van hooguit dertig dieren, bestaande uit mannetjes en vrouwtjes. Aan het hoofd van de groep staat een dominante alfa-vrouw, ook de overige vrouwtjes zijn de mannetjes de baas. Alleen hun moeder zal een vrouwtje nooit durven te overheersen. Toch is de opbouw van rangen en standen in een groep ringstaartmaki's niet eenvoudig. Verhoudingen in gezag tussen twee bepaalde individuen zegt niets over de relatie tussen die twee en weer een ander individu.

De ringstaartmaki brengt een groot deel van de dag door op de grond tussen bossen en struikgewas. Hij waagt zich meer uit de bomen dan andere lemuren. Zijn voedsel bestaat uit plantaardig materiaal: hij eet overwegend fruit, aangevuld met bladeren, kruiden, bloemen, bast en plantensappen. Behalve zijn lange zwart-wit gebande pluimstaart staat de ringstaartmaki vooral bekend om de houding die hij aanneemt om zich te koesteren in de zon. Zittend op zijn achterste spreidt hij zijn voorpoten in volle overgave aan de warmte open.

soort Lemur catta
geslacht Maki's†
familie Lemur-achtigen
suborde

Halfapen

orde Primaten

Afrika: Madagascar.

Bedreigd in het wild†(Cites -Appendix 1).