Bruine kapucijnaap

Eigen kinderen eerst

Sociaal gedrag

De jongen van de dominante man in een groep bruine kapucijnapen hebben geluk. Bij gevaar zal hun vader hen het eerste beschermen. De jongen die er al in de groep waren voordat de dominante man de leiding nam kunnen erop rekenen dat hij zich agressief naar hen gedraagt. Verder zijn bruine kapucijnapen vredelievende dieren, behalve als het om voedsel gaat. Zodra meerdere groepen het op een voedselrijke boom hebben voorzien barst de bom. Onder leiding van de dominante mannetjes proberen ze elkaar weg te jagen. Bruine kapucijnapen leven samen met andere soorten zoals† witvoorhoofdkapucijnapen, al worden ze door hen bij voedselschaarste verdreven.

De bruine kapucijnaap leeft in het tropisch regenwoud en in halfbladverliezende laagland- en bergbossen. Ze eten overwegend vruchten, aangevuld met zaden, merg van plantenstelen maar ook dierlijk voedsel zoals insecten, vogels, eieren, reptielen en kleine zoogdieren waaronder vleermuizen.

soort Cebus apella
geslacht †Kapucijnapen
familie †Kapucijnaap-achtigen
parvorde

†Apen van de Nieuwe†Wereld

orde †Primaten

Zuid-Amerika: Guyana, Venezuela†en Colombia.

Kritisch bedreigd†in het† wild als ondersoort Cebus apella margaitae,†overigens†niet bedreigd†(Cites -Appendix II).