Roodhandbrulaap

Kapers op de kust

Sociaal gedrag

Groepjes vrijgezelle roodhandbrulaapmannetjes die met elkaar samenleven proberen soms een groep met vrouwtjes over te nemen. In totaal bestaat een groep roodhandbrulapen uit hooguit acht dieren. Onderling communiceren roodhandbrulapen door middel van een bijzondere manier van zingen. Ze hebben hiervoor een speciaal ontwikkeld tongbeen, dat bij de mannetjes extra groot is. De mannetjes kunnen dan ook een harder geluid voortbrengen dan de vrouwtjes. Groepen roodhandbrulapen maken met het zingen aan elkaar bekend waar ze zitten en hoe hun groep is opgebouwd.

Roodhandbrulapen leven in tropische regenwouden en vloedbossen. Het zijn echte boombewoners die handig van tak naar tak slingeren, met hun grijpstaart als vijfde ledemaat. Doordat het puntje van de grijpstaart haarloos is lopen ze weinig risico om van de takken af te glijden. Het voedsel van roodhandbrulapen bestaat voornamelijk uit bladeren en vruchten, maar ze eten ook bloemen en af en toe wat insecten.

soort Alouatta belzebul
geslacht †Brulapen
familie †Grijpstaartapen
parvorde

†Apen van de Nieuwe†Wereld

orde †Primaten

Zuid-Amerika: BraziliŽ.

Kritisch bedreigd als Alouatta belzebul ululata; overigens niet bedreigd in het wild†(Cites -Appendix II).