Mantelbaviaan

Zwaan kleef aan

Sociaal gedrag

Mantelbavianen hebben een behoorlijk ingewikkelde manier van samenleven. Er zijn allerlei kleinere en grotere groepjes die als een soort 'zwaan kleef aan' met elkaar samensmelten om vervolgens weer op te splitsen. De kleinste groep bestaat uit een mannetje met meerdere vrouwtjes en hun jongen. Vrijgezelle mannetjes zoeken het gezelschap van twee tot vier van dit soort groepjes bij elkaar om samen voedsel te zoeken. We spreken dan van een 'clan'. Vervolgens kunnen clans gaan samenscholen om zo een 'band' te vormen. In totaal gaat het dan om zo'n zestig mantelbavianen. Uiteindelijk smelten bands samen tot een troep. De grootste samenscholing van mantelbavianen ontstaat als meerdere troepen zich bij rotsformaties op de savanne verzamelen om te gaan slapen. Dit kunnen in totaal wel zevenhonderdvijftig dieren zijn, wat op de open savanne veel meer veiligheid biedt dan het slapen in je eentje.

De mantelbaviaan leeft op de uitgestrekte vlakte van de savanne. Op zijn menu staat plantaardig voedsel zoals graszaden, bladeren en wortels, maar hij eet ook ongewervelde dieren en kleine gewervelden. Zijn naam dankt de mantelbaviaan aan de harige kraag die de mannetjes hebben. Zowel mannetjes als vrouwtjes hebben een rozerood gezicht en achterwerk. Het mannetje is het grootst van de twee.

soort Papio hamadryas
geslacht †Bavianen
familie †Meerkatachtigen
parvorde

†Apen van de Oude Wereld

orde †Primaten

Afrika:†Soedan, Eritrea, EthiopiŽ, SomaliŽ, Jemen en Saoedi-ArabiŽ.

Laag risicosoort, niet bedreigd in het wild†(Cites -Appendix II).