Geladabaviaan

Een kuddedier

Sociaal gedrag

Bij een groep geladabavianen mag je gerust van een 'kudde' spreken. Er kunnen zo'n zeshonderd dieren bij elkaar komen om gras te grazen. Toch zijn dit geen dieren die constant bij elkaar blijven. Ze splitsen op in zogenoemde 'bands' die uit een aantal eenmansgroepen bestaan. Per eenmansgroep is er - zoals de naam al zegt - ťťn mannetje en een aantal vrouwtjes. De maximale omvang van zo'n harem is twintig dieren. Wie hun leider is bepalen de vrouwtjes in belangrijke mate zelf. Ze kunnen een mannetje dat de nieuwe leider wil worden wel of niet steunen om de zittende man van zijn troon te stoten. Rivaliserende mannetjes gebruiken heel speciale gelaatsuitdrukkingen. De dominante man knippert met zijn naakte oogleden, terwijl het ondergeschikte mannetje uit angst zijn bovenlip tot boven zijn neusgaten optrekt in een zogenoemde 'lip-flip'.

Geladabavianen zijn bergbewoners. Ze leven op boomloze grasvlakten, hun voedsel bestaat dan ook overwegend uit gras, aangevuld met zaden, bladeren en een enkel insect of zoogdier. Aan het plukken en eten van gras besteden geladabavianen de helft van de dag. Slapen doen ze in grote groepen op de rotsen; hun aantal is hun veiligheid in de onbeschutte omgeving.

soort Theropithecus gelada
geslacht †Bavianen
superfamilie †Hondapen
parvorde

†Apen van de Oude Wereld

orde †Primaten

Afrika: EthiopiŽ.

Niet bedreigd in het wild†(Cites -Appendix II).