Zwarte slingeraap

Roep als bindmiddel

Sociaal gedrag

Zwarte slingerapen leven in groepen van ongeveer achttien dieren die een deel van de tijd in kleinere groepjes opsplitsen. Vrouwtjes blijven in de buurt van hun jongen totdat ze zelfstandig zijn. De mannetjes zijn de baas over de vrouwtjes. Zij houden de groep bij elkaar door vanuit subgroepjes naar elkaar te roepen. Hun roep is een kilometer verderop te horen. De grenzen van het leefgebied van een groep wordt door wachtlopende mannetjes bewaakt. Als ze soortgenoten van een andere groep tegenkomen kan het er ruig aan toegaan. Ze zijn dan behoorlijk agressief.

Zoals alle slingerapen heeft de zwarte slingeraap een lange staart die als vijfde ledemaat dienstdoet. Tijdens het slingeren door de bomen van het tropisch regenwoud grijpt de aap met zijn handen en voeten van tak naar tak. Met zijn staart, die tegen het wegglijden aan de binnenkant van het uiteinde kaal is, heeft hij een extra mogelijkheid om zich vast te houden. Bij het zoeken naar voedsel beperkt de zwarte slingeraap zich tot de boomkruinen, waar hij vruchten plukt of bladeren en bloemen en bast van de stammen afpeutert. Zo nu en dan eten deze slingerapen ook termieten of rupsen.

soort Ateles paniscus
geslacht †Slingerapen
familie †Grijpstaartapen
parvorde

†Apen van de Nieuwe Wereld

orde †Primaten

Zuid-Amerika: Brits Guyana, Frans Guyana, Suriname en BraziliŽ.

Niet bedreigd in het wild†(Cites -Appendix II).