Bruinrugoeistiti

Allemansvriendjes

Sociaal gedrag

Bruinrugoeistiti's zijn groepsdieren die niet alleen samenleven met hun eigen soort. Hun leefgebied delen ze dikwijls met andere klauwaapjes, wat als voordeel heeft dat ze gezamenlijk het territorium kunnen verdedigen tegen indringers. Wel is het leefgebied van zo'n gemengde groep groter dan wanneer de soorten apart van elkaar voorkomen.
De verhouding mannetjes-vrouwtjes komt bij de bruinrugoeistiti's neer op een meerderheid van de mannetjes. Meestal is er maar ťťn vrouwtje, wat betekent dat ze haar mannetjes met niemand hoeft te delen. In het geval dat er meerdere vrouwtjes zijn, wordt de vruchtbaarheid van de ondergeschikte individuen op natuurlijke wijze onderdrukt; ze hebben geen ovulatie (eisprong). Daardoor kan alleen het dominante vrouwtje paren. Als alle vrouwtjes zich zouden voortplanten levert dat problemen bij de verzorging van de jongen op omdat dit bij bruinrugoeistiti's een groepsaangelegenheid is. Iedereen levert zijn steentje bij aan het grootbrengen van de jongen van het dominante vrouwtje.

Het menu van de bruinrugoeistiti is afhankelijk van de tijd van het jaar. In het natte seizoen, wanneer de rivieren van het vloedbos waarin hij leeft buiten hun oevers treden, voedt hij zich nagenoeg uitsluitend met vruchten, aangevuld met boomsap. In de droge tijd schakelt de bruinrugoeistiti over op nectar, aangevuld met vruchten, boomsap en kleine dierlijke prooien zoals insecten, duizendpoten en hagedissen. Behalve in vloedbossen leeft de bruinrugoeistiti ook in laaglandbossen. In beide gevallen zijn het boombewoners en zijn ze overdag actief. 's Avonds zoeken ze holen op om te slapen.

soort Saguinus fuscicollis
geslacht †Zijdeaapjes
subfamilie †Klaauwaapjes
parvorde

†Apen van de Nieuwe Wereld

orde †Primaten

Zuid-Amerika:†BraziliŽ, Bolivia, Peru, Ecuador, Colombia.

Niet bedreigd in het wild (Cites -Appendix II).