Witooroeistiti

Hoe meer mannen, hoe beter

Sociaal gedrag

Witooroeistiti's zijn voor wat betreft hun samenlevingsvormen van alle markten thuis. Ze leven in groepen waarin doorgaans ťťn vrouwtje een aantal mannetjes voor zich alleen heeft. Maar ook het omgekeerde komt voor, of groepen met zowel een aantal mannetjes als vrouwtjes. Zodra er meerdere vrouwtjes zijn, paart alleen het dominante vrouwtje. De mannetjes delen in de zorg voor de jongen en verdedigen het leefgebied. Dit komt de groep als geheel ten goede, wat ervoor zorgt dat meermansgroepen in het voordeel zijn boven groepen met minder mannen.

De vroege ochtend en late avond zijn tijdstippen waarop witooroeistiti's het meest actief zijn. Ze gaan dan in het struikgewas of in de moerassen of plantages waar ze leven op zoek naar vruchten, gom (boomsap) en kleine dierlijke prooien. Omdat gom een belangrijk deel uitmaakt van hun dieet, bepalen witooroeistiti's de omvang van hun leefgebied aan de hand van het aantal beschikbare bomen dat de sappen levert. Per groep hebben ze zo'n vijftig bomen nodig. 's Middags houden de dieren zich rustig en vlooien elkaar. Slapen doen ze 's nachts als groep.

soort Callithrix jacchus
geslacht †Zijdeaapjes
subfamilie †Klaauwaapjes
parvorde

†Apen van de Nieuwe Wereld

orde †Primaten

Zuid-Amerika: BraziliŽ.†

Niet bedreigd in het wild (Cites -Appendix II).