Soendalangoer

Roepende apen bijten niet

Sociaal gedrag

Als groepen soendalangoeren elkaar tegenkomen gaat het er luidruchtig aan toe. De mannetjes roepen, rennen en springen er langdurig op los, maar tot lichamelijk geweld komt het niet. Ze verdedigen hun territorium tegen opdringerige soortgenoten aangezien ze hun vrouwtjes en jongen voor zichzelf willen houden. Een groep soendalangoeren bestaat uit hooguit twaalf individuen die onderling een sterke band hebben. De jonge mannetjes brengen meer tijd met spelen door dan de jonge vrouwtjes.

Soendalangoeren leven grotendeels in de middelste en bovenste lagen van de bomen, maar af en toe komen ze op de grond om rode aarde te eten. Het idee bestaat dat ze dit doen om aan de juiste mineralen te komen, maar het kan ook zijn dat ze de aarde eten voor een gezonde darmflora of om giftige stoffen uit hun bladerendieet te neutraliseren. Naast bladeren vullen soendalangoeren hun voedsel aan met vruchten, bloemen (inclusief wortelknollen van orchideeŽn), zaden, twijgen en paddenstoelen. Deze apensoort leeft in bergbossen op een hoogte van twaalfhonderd tot achttienhonderd meter.

soort Presbytis comata
geslacht †Echte†Langoeren
subfamilie †Bladapen of Slankapen
parvorde

†Apen van de Oude Wereld

orde †Primaten

AziŽ: Java.

Bedreigd in het wild (Cites -Appendix II).