Huzaaraap

Ruzie met de buurman

Sociaal gedrag

Huzaarapen leven in groepen van vijf tot vierendertig individuen, waarin ťťn mannetje alle vrouwtjes voor zich alleen heeft. Het mannetje bewaakt zijn harem goed. Als hij een andere groep huzaarapen tegenkomt zorgt hij ervoor dat het andere mannetje er niet met zijn vrouwtjes vandoor gaat. De heren kunnen dan ook flink ruzie met elkaar maken. Tegen andere soortgenoten zijn mannetjes huzaarapen toleranter; zolang ze maar geen bedreiging voor het inkrimpen van hun vrouwenbestand betekenen. Bij bedreiging door bijvoorbeeld roofdieren is de huzaarapenman een echte held. Met gevaar voor eigen leven springt hij luidruchtig in de bomen en bosjes rond om de aandacht van zijn groep af te leiden. Als het nodig is slaat hij met de vrouwtjes op de vlucht om een veiliger heenkomen te zoeken.

De huzaaraap is een savanne-bewoner, waar hij op het heetst van de dag de schaduw van de bomen en struiken opzoekt. Met zijn lange, slanke poten kan hij op de open vlakte een snelheid van wel vijfenvijftig kilometer per uur bereiken. Daarmee is het mogelijk de snelste aap ter wereld. De dag brengen huzaarapen door op de grond, 's nachts zoeken ze de veiligheid van de bomen op. Iedere nacht kiezen ze een andere boom uit om te slapen. Het voedsel van huzaarapen bestaat voornamelijk uit plantenmateriaal zoals fruit, zaden en gras. Ook insecten, hagedissen en vogeleieren staan op hun menu.

soort Erythrocebus patas
geslacht †Huzaarapen
familie †Meerkatachtigen
parvorde

†Apen van de Oude Wereld

orde †Primaten

Afrika: Van West-Afrika tot EthiopiŽ, Kenia en Tanzania.

Niet bedreigd in het wild, laag risicosoort†(Cites -Appendix II).