Dianameerkat

Het ene alarm is het andere niet

Sociaal gedrag

Dianameerkatten leven in groepen tot vijftig dieren bij elkaar. De groep bestaat uit ťťn mannetje en meerdere vrouwtjes met hun jongen, waarbij het mannetje zich voornamelijk aan de rand van het leefgebied ophoudt. Als jonge dianameerkatten volwassen worden blijven de vrouwtjes in de groep terwijl de mannetjes elders hun eigen harem stichten.
Zodra de dianameerkat een roofdier ziet slaat hij alarm. Voor arenden gebruikt hij een andere kreet dan voor een luipaard. Zo weten zijn groepsgenoten op welke manier ze het beste kunnen vluchten. Ook de rode colobus profiteert van het waakzame karakter van de dianameerkat. Beide apensoorten zijn vaak in elkaars gezelschap te vinden.

De dianameerkat is een bewoner van onaangetaste oerwouden en tropische bossen langs rivieren. Zijn dieet is grotendeels vegetarisch. Hij eet vruchten, zaden, bladeren, bloemen, hars en gom (boomsap) en een enkel insect. Overdag zoekt de dianameerkat zijn voedsel bij elkaar, vooral in de middelste laag van de bomen, maar ook hogerop in de boomkruinen.

soort Cercopithecus diana
geslacht †Meerkatten
familie †Meerkatachtigen
parvorde

†Apen van de Oude Wereld

orde †Primaten

Afrika: Van Sierra Leone tot†Ivoorkust.

Bedreigd in het wild (Cites -Appendix 1).