Campbell's meerkat

Waakzame man

Sociaal gedrag

Een groep Campbell's meerkatten bestaat uit zo'n veertien dieren; ťťn mannetje en de rest vrouwtjes met hun jongen. Het mannetje zorgt goed voor de veiligheid van zijn groep. Hij klimt vaak hoger in de bomen dan de rest om te kijken of er gevaar dreigt. Als dat zo is waarschuwt hij door luid te roepen. Tegen jonge mannetjes in zijn groep is de dominante man agressief zodra ze seksueel actief worden. Op een leeftijd van vier tot vijf jaar verlaten de mannetjes dan ook de groep. Campbell's meerkatten leven zoals veel andere soorten meerkatten samen met andere apen, vooral met de West-Afrikaanse witneusmerkat en de dianameerkat.

Van alle meerkatten is de Campbell's meerkat de meest grondbewonende soort. Eenvijfde van de tijd dat hij overdag actief is verblijft hij op de grond, waar hij tussen de plantengroei zijn voedsel zoekt. Dit bestaat grotendeels uit vruchten, aangevuld met bladeren, bloemen en een enkele dierlijke prooi. De Campbell's meerkat leeft in het regenwoud en langs rivier gelegen tropische bossen.

soort Cercpopithecus campbelli
geslacht †Echte meerkatten
familie †Meerkatachtigen
Parvorde

†Apen van de Oude Wereld

orde †Primaten

Afrika: Van†Senegal tot†Ivoorkust.

Niet bedreigd in het wild, laag risicosoort (Cites -Appendix II).