Roodstaartmeerkat

Samen op de uitkijk

Sociaal gedrag

Net als veel andere meerkatten zoekt de roodstaartmeerkat het gezelschap van andere apensoorten. Onder het motto 'twee paar ogen zien meer dan één' hebben de apen een taakverdeling voor het in de gaten houden van de omgeving. De roodstaartmeerkatten waarschuwen met alarmkreten zodra ze roofdieren zien in de middelste en onderste lagen van de bomen. Op hun beurt worden roodstaartmeerkatten gewaarschuwd voor gevaar uit de lucht door apensoorten die zich hoger in de bomen ophouden. Apen waarmee je roodstaartmeerkatten kunt aantreffen zijn bijvoorbeeld rode franjeapen, grijswangmangabeys, kuifmangabeys, blauwe meerkatten en moerasmeerkatten. Voor hun eigen groepsgrootte houden roodstaartmeerkatten een omvang van zeven tot vijfendertig dieren aan. Een groep bestaat doorgaans uit één mannetje en meerdere vrouwtjes. Als een groep door een ander mannetje wordt overgenomen doodt deze de jongen zodat hij zelf met de vrouwtjes kan paren.

Roodstaartmeerkatten leven in het tropisch regenwoud. Het liefst eten ze vruchten, maar als die schaars zijn nemen ze ook genoegen met bladeren en gom (boomsap). Hoewel ze grotendeels in de middelste lagen van de bomen te vinden zijn, gaan roodstaartmeerkatten soms dichtbij de grond op zoek naar insecten.

soort  Cercopithecus ascanius
geslacht  Meerkatten
familie  Meerkatachtigen
parvorde

Apen van de Oude Wereld

orde  Primaten

Afrika: Oeganda, Democratische Republiek van Congo, Zambia, Angola, Centraal Afrikaanse Republiek en Kenia.

Niet bedreigd in het wild, laag risicosoort (Cites -Appendix II).