Witgezichtsaki

Iedereen helpt mee

Sociaal gedrag

Familie witgezichtsaki bestaat uit vader en moeder en hooguit drie jongen van verschillende leeftijd. Jonge mannetjes ontwikkelen pas na twee maanden hun typisch crŤme-wittige gezicht, de vrouwtjes zijn zwart of bruin met alleen een witte streep tussen ogen en kin. Per worp wordt doorgaans ťťn jong geboren. Behalve de moeder draagt ook de vader de jongen. Als het nodig is springen oudere broers en zussen ook in. Ook helpen ze elkaar bij het verzorgen van de vacht door te vlooien. Witgezichtsaki's sluiten zich bij het voedselzoeken soms aan bij andere sakisoorten en tamarins.

De sterke hoektanden van witgezichtsaki's zijn uitstekende notenkrakers. Harde noten en zaden behoren dan ook tot hun dieet. Daarnaast leven ze van vruchten, bloemen, bladeren en ook dierlijk voedsel zoals termieten, vogels en vleermuizen. Gezien hun voedselconcurrent de satansaap, beperken witgezichtsaki's zich tot de lagere delen van het bos. Zo lopen beide soorten elkaar niet in de weg. Witgezichtsaki's leven in altijd groene wouden langs rivieren en kusten, op savannen, en in palmwouden.

soort: Pithecia pithecia
geslacht: Saki's of Pluimstaartapen
familie: Saki-achtigen
parvorde:

Apen van de Nieuwe Wereld

orde: Primaten†

Zuid-Amerika: Brits Guyana, Frans Guyana,†Suriname,†BraziliŽ en†Venezuela.††

Niet bedreigd in het†wild (Cites-Appendix II).