Javaanse gibbon

Herrie in de jungle

Sociaal gedrag

Javaanse gibbons leven samen als gezin, met vader, moeder en hooguit twee jongen. Het vrouwtje houdt er een luidruchtige manier van zingen op na. Dat doet ze om de grenzen van het leefgebied van haar en haar gezin voor soortgenoten duidelijk te maken. Ook het mannetje zingt, maar hij doet dat met name om de band met zijn vrouwtje te onderhouden. Als gezinnen Javaanse gibbons elkaar tegenkomen schreeuwen ze er met z'n allen behoorlijk op los. Tenslotte kennen Javaanse gibbons een speciale dreig-roep waarmee ze roofdieren zoals luipaarden op een afstand houden.

De Javaanse gibbon leeft in tropische regenwouden tot een hoogte van vijftienhonderd meter. Daarboven komen geen bomen meer voor waarvan de takken sterk genoeg zijn om het wilde geslinger van de dieren te kunnen dragen. Gibbons zijn atletische trapezewerkers. Met hun grijphanden en extra beweeglijke polsen pakken ze moeiteloos hand over hand van de ene naar de andere tak. Zo verplaatsen ze zich snel door de boomkruinen, waar ze hun voedsel zoeken. Fruit staat bovenaan op hun menulijst, maar Javaanse gibbons eten ook bloemen, knoppen, rupsen, termieten en andere insecten. Chimpansees houden er geen strikte eisen op na voor wat betreft hun leefomgeving. Ze zijn te vinden in de dichte bebossing van het tropisch regenwoud, maar ook op de open savanne. Daar lopen ze op dezelfde manier als bonobos en gorillas; op hun vier poten waarbij ze hun handen tot knuisten hebben samengebald (knokkellopen). Op hun menu staat zowel plantaardig als dierlijk voedsel. Ze eten jonge bladeren, fruit, zaden, bloemen en het zachte merg van twijgen. Naast insecten jagen chimpansees ook op gewervelde dieren zoals varkens. Zelfs andere apensoorten zijn niet altijd veilig voor ze.

soort: Hylobates moloch
geslacht: Gibbons
familie: Gibbon-achtigen
parvorde:

Apen van de Oude Wereld

orde: Primaten†

AziŽ:†Java (IndonesiŽ).

Bedreigd in het wild (Cites-Appendix 1).