Brazza meerkat

Voor het leven

Sociaal gedrag

Levend in groepen van hooguit 35 individuen zoekt de Brazza meerkat zijn partner voor het leven uit. Dit is de enige meerkattensoort die monogaam is, met een vaste relatie tussen een mannetje en een vrouwtje. Toch zijn er enkele mannetjes die er meerdere vrouwtjes op nahouden. De grenzen van hun leefgebied verdedigen Brazza meerkatten niet. Ze zijn vredelievend tegen soortgenoten die een kijkje komen nemen.

De Brazza meerkat houdt van een groene omgeving; hij leeft in bossen, moerasbossen, droge bergwouden en tussen het bamboe. Deze meerkattensoort is een alleseter maar heeft voorkeur voor fruit, zaden, bladeren, bloemen en paddenstoelen. Daarnaast voedt hij zich met mieren en rupsen, ook kleine reptielen vindt hij de moeite waard. Het grootste deel van de dag brengt de Brazza meerkat door in de onderste lagen van het bos, maar ook op de grond kun je hem vinden. Hoewel het goed zoeken is, want Brazza meerkatten staat bekend om een gave waarmee ze een attractie op de Dam zouden zijn; ze kunnen zo'n vijf uur stilzitten als een standbeeld om zich vervolgens geruisloos uit de voeten te maken.

soort: Cercopithecus neglectus
geslacht: Echte Meerkatten
familie: Meerkatachtigen
parvorde:

Apen van de Oude Wereld

orde: Primaten†

Afrika: Kameroen,†Oeganda, Angola, Kenia, EthiopiŽ†en Soedan.†

Niet bedreigd†in het wild, laag risicosoort†(Cites-Appendix† II).