Borneo orang-oetan

Eenzame slingeraar

Sociaal gedrag

Apen die overdag actief zijn leven doorgaans voor de veiligheid bij elkaar. Ook zoeken ze samen voedsel. De orang-oetanman is daar een uitzondering op. Zodra hij volwassen wordt trekt hij weg van zijn geboortegroep en slingert voor de rest van zijn leven eenzaam door de bossen. Wel overlapt zijn leefgebied met dat van meerdere vrouwtjes, die hij dus zo af en toe tegenkomt. Vrouwtjes blijven meer bij elkaar. Op jong-volwassen leeftijd bouwen ze hun leefgebied op in de omgeving van hun moeder.

De orang-oetan - of 'bosmens' in het Maleis - leeft in het regenwoud van laagland moerasbossen. Het is de grootste boombewonende aap, die bekend staat om de grote, opzijstaande wangflappen bij de dominante mannetjes. Op hoogten van twintig tot dertig meter boven de grond zoekt de orang-oetan de bomen af op vruchten. Daarnaast eet hij ook plantenscheuten en bast en weet hij dierlijk voedsel zoals insecten, eieren, jonge vogels en eekhoorns te waarderen. De orang-oetan is goed in het maken van bouwwerken. Iedere nacht maakt hij een nieuw slaapnest in de bomen en als het regent beschermt hij zichzelf met een overkapping van plantenmateriaal.

soort: Pongo pygmaeus
geslacht: Orang-oetans
†familie: Mensachtigen
parvorde:

Apen van de Oude Wereld

orde: Primaten†

AziŽ: Borneo.

Bedreigd in het wild (Cites-Appendix 1).