Oude stambomen

In de jaren '70 van de vorige eeuw zijn enkele belangrijke vondsten gedaan. Richard Leakey vond Homo habilis (1972) en Homo erectus (1975). Donald Johanson vond Australopithecus afarensis (1974), beter bekend als Lucy.†Naar aanleiding van deze vondsten hebben beide paleoantropologen een eigen stamboom gemaakt. De ontdekkingen vormen ook de basis voor veel moderne stambomen.

Leakey

Volgens paleoantropoloog Richard Leakey†zijn er drie verschillende takken in de menselijke stamboom, die in een verder verleden een gemeenschappelijke voorouder hadden. Er gaat een tak naar de drie bekende Homo-soorten, er gaat een tak naar de twee bekende Australopithecus-soorten en een derde tak†loopt naar twee stevige aapmensen, robustus en boisei (die toentertijd ook Australopithecus werden genoemd.)

Johanson

De paleoantropoloog Donald Johanson maakte een paar jaar na†Leakey een stamboom met enkele verschillen. Hij nam†zijn ontdekking†Australopithecus afarensis als voorouder van alle andere aapmensen en moderne mensen. Tevens was hij van mening dat de twee stevige mensachtigen, robustus en boisei, ťťn soort waren. Waar de onderzoekers het allebei over eens waren, was dat A. africanus voortkwam uit A. afarensis en dat de drie Homo-soorten, H. habilis, H. erectus en H. sapiens op ťťn lijn in de evolutie zaten.