Krokodilleneieren

Krokodilleneieren in alcoholpotten van Naturalis

Krokodillen leggen eieren

Krokodillen zijn reptielen dus leggen ze eieren, net als alle andere reptielen. In een alligatornest liggen gemiddeld zo'n veertig eieren. Zo'n nest is opgebouwd uit een forse hoop plantenresten, waarin de eieren door rottingswarmte worden uitgebroed. In de eieren zit alles wat het krokodillenembryo nodig heeft: een dooier om van te eten en beschermend eiwit met voldoende water.

Een Nijlkrokodilletje kruipt uit het ei.

Na het leggen van de eieren gaat moeder-alligator of moeder-krokodil niet op het nest zitten om de eieren met haar lichaamswarmte uit te broeden. Dat heeft ook geen zin want†krokodillen zijn koudbloedig en stralen weinig warmte uit. Na ongeveer zestig dagen komen de baby-krokodillen uit, ieder ongeveer twintig tot vijfentwintig centimeter lang. Of het een jongetjes-krokodil is of een meisjes-krokodil, hangt van de temperatuur af waarbij het embryo zich ontwikkelde. Onder warme omstandigheden wordt het een jongetje, is het wat kouder, dan wordt het een meisje.

Evenals vogels hebben jonge krokodillen een eitand op de snuit om de schaal te breken. Dat gaat erg makkelijk want de schaal bestaat niet uit harde kalk, maar uit een dun soort leer. Ze moeten er ook gemakkelijk uit kunnen kruipen want er staat hen nog een flinke worsteling te wachten om door het zand of†de dikke laag†bladeren te kruipen die hun nest bedekt.

Vier maanden oude alligators

Groot beest, klein ei

De grootste krokodillen die tegenwoordig leven - de zeekrokodil en de nijlkrokodil - worden zes meter lang en ongeveer ťťn ton zwaar. Toch komen ze uit eieren die minder dan tien centimeter lang zijn.

De eieren van de grootste krokodil ooit, Sarcosuchus imperator, waren misschien 18 cm lang; ongeveer twee keer zo groot als een ei van Alligator, en zowat tien keer zo zwaar.

Een jonge Sarcosuchus komt uit het ei om aan zijn leven te beginnen(reconstructie)