Zomergasten in de stad

's Zomers trekken bepaalde soorten naar ons land en komen ook in en om de stad terecht.

Watersla
Pistia stratioides

Watersla in ons open water bestaat uit ontsnapte vijverplanten. Ze horen in de tropen thuis, en zijn niet winterhard. 's Zomers groeien ze bij warm weer supersnel en vormen dichte matten op het water. Dat is lastig voor de scheepvaart, maar ook voor het onderwaterleven dat licht en zuurstof nodig heeft.

Kolibrievlinder
Macroglossum stellatarum

De kolibrievlinder komt uit het Middellandse Zeegebied, maar vooral in hete zomers is hij ook in ons land te vinden. Zoals zijn naam al doet vermoeden, kan deze vlinder stilhangend in de lucht nectar uit bloemen opzuigen.

Bloemenrijke tuinen met goede nectarplanten zoals vlinderstruiken, tabaksbloemen en kamperfoelie zijn onweerstaanbaar voor de kolibrievlinder.

Gierzwaluw
Apus apus

Gierzwaluwen zijn typische zomergasten. Als zwarte sikkels scheren ze door de lucht, daarbij een schril gierend geluid uitstotend. Eind april/begin mei komen ze naar ons land om te broeden, en trekken in augustus alweer naar het zuiden.

Gierzwaluwen nestelen bij voorkeur onder dakpannen of in muurholten van huizen en gebouwen.

Ooievaar
Ciconia ciconia

Een tijd lang ging het niet goed met de ooievaar. Maar dankzij beschermingsmaatregelen, een beter milieu, en meer voedsel en nestgelegenheden weet deze statige vogel ons tegenwoordig iedere lente vanuit Afrika te vinden.

Tjiftjaf
Phylloscopus collybita

De tjiftjaf is een onopvallend vogeltje dat graag in hoge bomen zit. Hij is moeilijk te zien, maar des te beter te horen. De tjiftjaf zingt zijn eigen naam hard en vrolijk, een geluid dat voor veel mensen het begin van de lente betekent. In de winter trekt hij naar noordelijk Afrika. In veel stadsparken kun je de tjiftjaf horen.

Gewone dwergvleermuis

Pipistrellus pipistrellus

In veel steden leven meerdere vleermuissoorten. Zo kent een stad als Leiden zeven soorten. De gewone dwergvleermuis is daarvan het meest algemeen. Hij is zo klein dat hij met gemak in een luciferdoosje past. Deze vleermuis leeft tussen spouwmuren van gebouwen.

's Zomers kun je bij het vallen van de avond vaak dwergvleermuizen zien vliegen. In een stedelijke omgeving vinden ze hun voedsel vooral in parken. Dwergvleermuizen kun je herkennen aan hun vlinderachtige vlucht.