Wat is biodiversiteit?

Biodiversiteit is de verscheidenheid van levensvormen op aarde. Met biodiversiteit wordt niet alleen de variatie aan soorten planten, dieren en micro-organismen bedoeld, maar ook de variatie tussen individuen binnen een soort en de variatie in ecosystemen.

Het ontstaan van biodiversiteit

De biodiversiteit op aarde is het resultaat van miljoenen jaren evolutie. Soorten veranderen voortdurend en kunnen zich geleidelijk ontwikkelen tot nieuwe soorten. Zo zijn in de loop van ruim 3,5 miljard jaar evolutie naar schatting zo'n 30 miljard soorten ontstaan, waarvan de meeste weer zijn uitgestorven. De huidige biodiversiteit is dus maar een fractie van wat er ooit geweest is.

Aantal soorten op aarde

Biologen hebben tot nu toe ongeveer 1,75 miljoen soorten ontdekt en beschreven. Zeker is dat er veel meer soorten organismen op aarde zijn. Hoeveel precies weet niemand. Biologen schatten dat het totaal aantal soorten op aarde vier tot tien keer zo groot is als nu bekend is. Nog steeds worden nieuwe soorten ontdekt. Vooral in tropische regenwouden en op koraalriffen waar nog relatief weinig onderzoek is gedaan, kunnen biologen veel nieuwe soorten verwachten. Maar er zullen ook soorten uitsterven nog voor de mens ze heeft ontdekt.

Verschillende soorten in Naturalis
Verschillende diersoorten in Naturalis

Hotspots

De biodiversiteit is niet gelijkmatig over de aarde verdeeld. In sommige gebieden is de verscheidenheid aan soorten groter dan in andere gebieden. Er zijn een aantal hotspots op de wereld. Dit zijn gebieden waarin heel veel soorten bij elkaar voorkomen. De meeste hotspots liggen in de tropen, omdat tropische ecosystemen bijzonder rijk zijn aan soorten. Het tropisch regenwoud en koraalriffen zijn het allerrijkst. Naar de polen toe neemt de biodiversiteit af, dus ook het aantal hotspots.

Koraalriffen zijn rijk aan soorten

Poolgebieden zijn arm aan soorten

Koraalriffen zijn rijk aan soorten.
Poolgebieden zijn arm aan soorten.