Hoe versiert een waterdier een partner?

KLEUR & VORM

Een waterdier kan kleuren en vormen gebruiken om†een partner te lokken. KLeuren en vormen zijn met name effectief in helder, ondiep water en de bovenste laag van zeeŽn en meren.†Daar is het water helder en kan er voldoende zonlicht door het water heen komen. Kleuren en vormen zijn zo goed zichtbaar.

Zeekat tovert voor wijfje aantrekkelijke zebrastrepen tevoorschijn

De zeekat (Sepia officinalis) is familie van de inktvis en leeft voornamelijk op de zeebodem in ondiepe gedeeltes van de Noordzee, Oostzee, Middellandse Zee en de Atlantische oceaan.
In de paartijd wil een mannetjeszeekat extra opvallen. Zijn huid vertoont dan een intens kleurenpatroon in de vorm van zebrastrepen. Met†het speciefieke†zebrapatroon probeert het mannetje indruk te maken op de wijfjes. Hiervoor heeft een mannetjes zeekat in zijn huid speciale cellen (chromatoforen) met pigmentzakjes. Als de zeekat bepaalde spieren samentrekt, verspreiden de spierzakjes zich.†Dat maakt†zijn huid†lichter of donkerder.

††††

Zeekat (Sepia officinalis)††††††††††††††††††††††††††††††Zeekat met zebrapatroon

Inkt spuiten

Met het zebrapatroon waarschuwt hij ook andere mannetjes en neemt†tegelijkertijd een agressieve houding aan. In een onderling gevecht, waarbij ze veel met inkt spuiten, maken de mannetjes uit wie de sterkste is. In de meeste gevallen paart een wijfje met het sterkste mannetje.†
Om zeker te zijn dat de rivaliserende mannetjes niet alsnog een paarpoging wagen, blijft het zeekatmannetje na de paring het wijfje goed in de gaten houden. Zo garandeert hij dat zŪjn genetisch materiaal wordt doorgegeven aan de volgende generatie.

Maar wat†als†het waterdier†in het donker leeft, waar kleuren niet zichtbaar zijn?

naar overzicht