Krijt: de ondergang van de dino's

Krijt:†ca. 140 tot 65 miljoen jaar geleden

De gesteenten uit deze periode bevatten veel kalk. Deze periode is dus genoemd naar kalksteen, ook wel krijt genoemd.

Aanblik van de aarde in het Krijt

Pangea was uiteen gevallen in LauraziŽ en Gondwanaland. Deze twee continenten vielen op hun beurt ook uiteen, waarna de†continenten richting hun huidige positie bewogen.
Antarctica, met daaraan vast AustraliŽ, en India waren losgebroken van Afrika. Zuid-Amerika en Afrika dreven steeds verder uiteen.†Zo†werd de Atlantische Oceaan groter.† Het zuidelijke deel van de Atlantische Oceaan was er al en het Noordelijke deel ontstond nu.
Noord- en Zuid-Amerika dreven uit elkaar, waardoor er een ononderbroken zeestroming langs de evenaar ontstond. Hier warmde het water op, waarna het zich verspreidde over het noordelijk en zuidelijk halfrond.

†††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††de ligging van de continenten in het Krijt
De atmosfeer in het Krijt

Er was sprake van een broeikaseffect: Het zuurstofgehalte in de atmosfeer was 25% en het koolstofdioxidegehalte zo'n 6%.

De temperatuur in het Krijt

De temperatuur was hoog en het zeeniveau werd hoger en kwam honderden meters boven het huidige niveau.

Het leven in het Krijt

De zee bood een leefomgeving voor veel reptielensoorten.
Door het bijzonder hoge zeeniveau lagen veel kustgebieden onder water. Dit waren warme, voedselrijke gebieden, waar jagende reptielen zich te goed deden aan vissen, inktvissen en ammonieten.

Zeedieren in het Krijt: Mosasaurus, schildpad, ammoniet (Nautilus)

De beenvissen domineerden de wateren.
De ammonieten ontwikkelden tegen het eind van het krijt de meest bizarre schaalvormen.

Reptielen overheersten nog steeds op het land. Vooral dinosauriŽrs waren talrijk. Sommige soorten volgden in grote kuddes bepaalde trekroutes op zoek naar voedsel.

EdmontosauriŽrs

Aan het eind van het Krijt stierven de dinosauriŽrs uit, evenals verschillende andere levensvormen, zoals de ammonieten. Dit viel samen met een enorme meteorietinslag.
Enkele reptielen, zoals de krokodillen en de schildpadden overleefden de inslag.

Er waren maar weinig vogels en ook de zoogdieren waren schaars.De zoogdieren waren schuwe diertjes, die in holen en bomen leefden. Meestal hadden zij een nachtelijke levenswijze.

De bloemplanten, die gedurende de Jura waren ontstaan, ontwikkelden zich tot een soortenrijke groep. Aan het eind van het Krijt was het zelfs de overheersende groep landplanten.

Verder lezen:

De opkomst en ondergang†van de DinosauriŽrs
Hoe zijn de DinosauriŽrs uitgestorven?†
Rampen in het MesozoÔcum