Leefwijze van de gorilla

De gorilla is de zwaarstgebouwde en grootste van de mensapen. Om die reden brengt  hij meer tijd op de grond door dan in bomen, in tegenstelling tot de andere mensapen. Onder elkaar zijn gorilla's vreedzaam en weinig luidruchtig.

Karakter
Gorilla's zijn zachtaardige dieren. Ze zijn absoluut niet agressief. Alleen de mannetjes dreigen soms door hard op elkaar af te lopen of door staand op hun borst te trommelen. Dit gedrag is bedoeld om elkaar te imponeren en te laten zien wie het in de groep voor het zeggen heeft.

Sociale structuur
Gorilla's leven in familiegroepen. De groepen bestaan uit een, twee of meer dominante mannetjes, ieder met een haremgroep van wijfjes en jonge mannetjes. Deze dominante mannetjes zijn te herkennen aan de zilvergrijs behaarde rug en worden om die reden 'zilverruggen' genoemd. Volwassen mannetjes die nog niet dominant zijn leven vaak alleen of in kleine groepjes.

Habitat
Tropisch regenwoud, moerasbos, mozaiëk-vegetatie met veel bos.

Voedsel
Hoofdzakelijk bladeren, sappige stengels, wortels, knollen en vruchten.
Mannetjes zoeken hun voedsel voornamelijk op de grond. Ze kunnen echter ook in bomen klimmen om vruchten te verzamelen. Wijfjes komen vanwege hun lichte bouw hoger. Ze hoeven minder gauw bang te zijn dat de takken breken. Omdat ze niet zo aan de grond zijn gebonden voeden wijfjes zich vaker met vruchten dan mannetjes.

Soms eten gorilla's ook termieten en insectenlarven. Ze vullen daarmee hun plantaardige menu aan met dierlijke eiwitten. Jagen op kleine zoogdieren,zoals chimpansees ook wel doen, doen ze niet: het zijn verstokte planteneters.

Slapen
Gorilla's maken slaapnesten in bomen. Mannetjes overnachten minder hoog dan wijfjes.

Levensverwachting
In het wild ongeveer 50 jaar.

Gewicht
Wijfjes tot 75 kilo, mannetjes tot 170 kilo.

Geslachtsrijpe leeftijd
Wijfjes 6 tot 7 jaar, mannetjes 10 jaar.

Draagtijd
8 tot 9 maanden, 1 jong per keer.

Predatoren