Geurige fruitbloesems trekken insecten aan

Behalve dieren maken ook veel bomen en planten†voor hun voortplanting gebruik van geuren. Omdat ze zich niet kunnen bewegen hebben ze een†koerier nodig die de mannelijke en vrouwelijke geslachtscellen bij elkaar brengen. Dat kan met behulp van de wind of door dieren. Veel planten hebben bloemen met geurende nectar om insecten te lokken.

Fruitbloesems lokken bijen met geur

Zo ruiken bijen in het voorjaar de geurende fruitbloesems. Terwijl ze van bloem tot bloem vliegen om nectar te verzamelen voor de honingproductie nemen†de†bijen†ook stuifmeel aan hun poten en lijf mee. Dat stuifmeel zorgt voor de bevruchting van de stamper. En daar is dan de appel, peer of kers†het uiteindelijke resultaat van.†

†††††

Bloeiende†fruitbomen. Foto's: B. Riggeling

Orchidee imiteert bij

Sommige orchideeŽn hebben een wel heel misleidende manier om insecten te lokken. Zoals de Ophrys panattensis, een orchidee uit SardiniŽ. Deze geeft een geur af die lijkt op die van een vrouwelijke metselbij, en heeft dezelfde vorm en kleur. Een mannetjesmetselbij vliegt zo van de een na de andere bloem omdat hij denkt daar een wijfje aan te treffen. Hij wordt telkens beetgenomen, maar neemt wel stuifmeel mee, waardoor de bloemen bevrucht worden.

Ophrys panattensis