Zonnebloem lokt insecten met gele bloembladeren

Zonnebloem (Helianthus annuus)

Planten gebruiken insecten als koerier

Behalve dieren maken ook planten voor hun voortplanting gebruik van kleuren. Omdat ze met hun wortels vastzitten in de grond, hebben ze een koerier nodig die de mannelijke en vrouwelijke geslachtscellen bij elkaar brengt. Dat kan met behulp van de wind, maar veel planten gebruiken insecten of vogels. Daarom zijn de geslachtsorganen van een plant, de bloemen, vaak felgekleurd om dieren te lokken.

Bloemenpracht

Welke kleur de bloemen hebben, hangt samen met de dieren die ze bestuiven. Bloemen die vogels aantrekken hebben vaak roodachtige kleuren. Daardoor wordt zonlicht teruggekaatst met een lange golflengte, waar vogelogen gevoelig voor zijn. Bloemen die insecten aantrekken hebben vaak gelige kleuren. Zonlicht dat op gele bloemen valt, wordt met een korte golflengte teruggekaatst. Insectenogen zijn meestal gevoelig voor licht met een korte golflengte.

Een goed voorbeeld is de zonnebloem (Helianthus annuus). De gele bloembladeren trekken veel insecten, zoals bijen, wespen en vliegen, die als beloning nectar kunnen meenemen.

Naast felle kleuren gebruiken veel planten ook geur om dieren aan te trekken.
Bloemen die hun bestuiving regelen door de wind, zijn vaak onopvallend gekleurd.

Meer voorbeelden van kleur en vorm als versiermanier