Leven zonder zon: de zeebodem

Op grote diepte dringt het zonlicht niet meer door. Toch komt daar leven voor. In hete diepzeebronnen komt leven voor dat alleen de warmte van de aarde gebruikt. Enige tientallen jaren geleden is ontdekt dat er op de zeebodem plekken zijn waar, net als soms op het land, geysers bestaan. Superverhit water, dat alleen door de enorme waterdruk op de oceaanbodem niet kookt, spuit onder grote druk uit openingen in de bodem omhoog. Het spuitende water onder water ziet eruit als dikke rook, vandaar dat ze wel black smokers' worden genoemd. De troebele, rookachtige kleur wordt veroorzaakt door stoffen die in het water opgelost zitten en mee omhoog spuiten. Voor een belangrijk deel bestaan die stoffen uit zwavelverbindingen, sulfiden genaamd.

In de buurt van de zwavelhoudende warmtebronnen komt leven voor dat niet van zonlicht afhankelijk is. Onderaan de voedselketen staan bacteriŽn die de zwavelverbindingen als energiebron gebruiken. Andere organismen, zoals zeeanemonen, blinde garnalen en mossels leven op hun beurt weer van deze bacteriŽn en elkaar. Het is dus een ecosysteem zonder planten. De rol van die planten overal op aarde vervullen om de energie van zonlicht op te slaan in de vorm van energierijke moleculen wordt hier door de zwavelbacteriŽn vervult, zonder hulp van de zon.