Gentech bacterien ruimen afval op

BacteriŽn helpen vaak met de zuivering van water door afvalstoffen uit het rioolwater om te zetten in onschadelijke verbindingen. Hiervoor worden de bacteriŽn als regel niet genetisch veranderd; het is vooral een kwestie van het zoeken van het juiste micro-organisme dat toevallig een afvalstof op zn menu heeft staan.

Voor sommige soorten afval is het niet zo eenvoudig om er een bacterie bij te vinden die er trek in heeft. Dan kan biotechnologie uitkomst bieden.

Wellicht kunnen gentech bacteriŽn zelfs worden gebruikt bij het opruimen van radioactief afval. In de Verenigde Staten worden bijvoorbeeld radioactieve kwikverbindingen, die in de grond zijn gekomen bij de vele kernproeven, afgebroken door Deinococcus. Deze bacterie staat bekend als zeer goed bestand tegen radioactiviteit. Ingebouwde genen zorgen ervoor dat het kwik uit de radioactieve verbindingen wordt omgezet in een niet-giftige kwikverbinding. Dat is een stuk minder giftig. Daarnaast is de Deinococcus uitgerust met genen die tolueen een andere afvalstof kunnen afbreken en gebruiken als voedselbron.

terug naar 'Biologisch gezuiverd water'