Menselijke eiwitten in koeien

De vrouwelijke nakomelingen van stier Herman zouden het eiwit lactoferrine in hun melk gaan produceren. Dit experiment is niet helemaal geslaagd, omdat de productie van lactoferrine in de koeien niet groot genoeg was. Maar in principe moet het wel degelijk mogelijk zijn om koeien in melk nieuwe stoffen aan te laten maken.

Kaasfabrikanten zouden hun productiekosten flink kunnen verlagen als er meer eiwitten in de melk zouden zitten. In Nieuw Zeeland lopen gekloonde koeien rond die ongeveer dertien procent meer eiwit in hun melk maken dan normaal. Ze hebben extra genen voor de aanmaak van het eiwit caseÔne. Hierdoor kunnen de fabrikanten met minder melk meer kaas en yoghurt maken.

De genetisch veranderde melk mag nog niet voor de productie van kaas worden gebruikt, maar tot nu toe is nog geen risico aangetoond. De koe maakt namelijk geen nieuwe eiwitten aan, maar meer eiwitten dan normaal. Toch blijven de onderzoekers voorzichtig, want het feit blijft dat de veranderingen aan de genen van de koe een effect hebben op het metabolisme van het dier, en de gevolgen daarvan moeten goed onderzocht worden.

terug naar 'Stier met een menselijk gen'