Georges Cuvier (1769 - 1832)

Cuvier (1769 1832) toonde overtuigend aan dat fossielen resten zijn van uitgestorven levensvormen die nu niet meer bestaan. Cuvier wees iedere gedachte aan evolutie beslist van de hand. Maar hij is de grondlegger van de moderne paleontologie, de wetenschap die de evolutie van het leven onderzoekt.

De Franse zoŲloog Cuvier toonde overtuigend aan dat fossielen de resten van uitgestorven levensvormen zijn. Ook toonde hij aan dat er in het verleden tal van diergroepen hebben bestaan die nu verdwenen zijn. Cuvier reconstrueerde de vorm van deze uitgestorven diersoorten op basis van de fossielen. Cuvier was een meesterlijke anatoom. Volgens de overlevering was Cuvier in staat om aan de hand van ťťn enkel bot een compleet dierskelet te reconstrueren.

Cuvier was een aanhanger van de geologische catastrofentheorie: uitgestorven dieren wijzen op globale catastrofen die in het verleden hebben plaatsgevonden. Zeg maar: vele zondvloeden in plaats van een enkele.

Cuvier was er bovendien van overtuigd dat op elke catastrofe een nieuwe schepping volgde. Zijn catastrofistische natuurvisie staat in schril contrast tot de transformistische visies van Buffon, Lamarck en Erasmus Darwin, en werd door de Britse geoloog Lyell op overtuigende wijze tegengesproken.