Wat is biodiversiteit?

Overal op aarde is leven te vinden. Zelfs in de meest extreme omstandigheden, zoals in woestijnen en in de diepzee. Nog opmerkelijker is de grote verscheidenheid van het leven, de biodiversiteit. Met biodiversiteit wordt niet alleen de variatie aan soorten planten en dieren bedoeld, maar ook de genetische variatie binnen een soort en de variatie tussen ecosystemen.

Tot nu toe zijn ongeveer 1,75 miljoen soorten beschreven, maar niemand weet precies hoe groot het aantal in werkelijkheid is. Sommige biologen schatten dat het totaal aantal soorten op aarde wel vier tot tien keer zo groot is. Want steeds worden nieuwe soorten ontdekt. Zo komen er jaarlijks honderden nieuwe insecten bij. Maar er zullen ook soorten uitsterven nog voor de mens ze ontdekt.

Hotspots

De biodiversiteit is niet gelijkmatig over de aarde verdeeld, maar geconcentreerd in hotspots. Tropische gebieden zijn rijk aan soorten, maar naar de polen toe neemt de biodiversiteit af.

Koraalriffen zijn rijk aan soorten
Koraalriffen zijn rijk aan soorten.

Poolgebieden zijn arm aan soorten
Poolgebieden zijn arm aan soorten.

Evolutie

De biodiversiteit op aarde is het resultaat van miljoenen jaren evolutie, met de genen als basismateriaal. Door veranderingen in erfelijke eigenschappen veranderen soorten voortdurend en komen weer nieuwe soorten tot ontwikkeling. Zo zijn in de loop van ruim 3,5 miljard jaar evolutie van het leven op aarde naar schatting zo'n 30 miljard soorten ontstaan, waarvan de meeste weer zijn uitgestorven. De huidige biodiversiteit is dus maar een fractie van wat er ooit geweest is.

Hoe groot is de huidige biodiversiteit?

Biodiversiteit: van genen tot ecosystemen