Saurischia

De Saurischia (hagedisheupdinosauriėrs) is de dinogroep met de naar voren stekende schaambeenderen. Maar dat is niet het enige verschil met de Ornithischia (vogelheupdinosauriėrs). Zo hebben ze over het algemeen licht gebouwde schedels met veel holtes. De Saurischia worden weer onderverdeeld in twee groepen: de vleesetende Theropoda en de plantenetende Sauropodomorpha.

De Theropoda is de groep van de vleesetende dinosauriėrs. Alle andere dinosauriėrgroepen waren vegetariėr. Theropoden liepen op hun achterpoten, hadden klauwen aan hun voorpoten en hadden vrijwel allemaal een bek vol scherpe tanden.

Mussaurus

De belangrijkste groep Sauropodomorpha is de groep van de Sauropoda. Het zijn de giganten, de tonnen wegende langnekken die op vier reusachtige olifantspoten rondliepen, de dino's met de meterslange staarten. Het is de groep waarin je de bekendste dinonamen tegenkomt, namen als Apatosaurus, Brachiosaurus, Camarasaurus en Diplodocus. In Naturalis is uit deze groep in de vaste collectie Camarasaurus te zien.

Binnen de Sauropodomorpha komen we in het Trias nog de Prosauropoda tegen. Het zijn opvallende plantenetende dinosauriėrs als Plateosaurus (heel mooie zijn te zien in het natuurhistorisch museum in Stuttgart).