Hoe word je dinoloog?

Een 'dinoloog' is iemand die zich bezighoudt met de studie van dinosauriėrs. Maar er bestaat geen school of universiteit voor dinologen. Je kunt dus niet na de middelbare school 'dinologie' gaan studeren.

Een dinoloog moet een goede geoloog zijn. De botten van dino's vind je in gesteentelagen die ongeveer tussen de 65 en de 230 miljoen jaar oud zijn. Als geoloog herken je de gesteentesoorten, weet je de ouderdom te bepalen en kun je wat meer vertellen over de omgeving waarin de dino's ooit leefden. Je kunt uitzoeken of de dino in een droog of nat, een warm of koud klimaat leefde. Je kunt de stroomrichting van oude rivieren bepalen. Je kunt voorspellen in welke lagen je een goede kans zou hebben op het vinden van nog meer dinobotten, en in welke lagen niet.

Een dinoloog moet ook een goede bioloog zijn. Als dinoloog ben je eigenlijk als een soort oertijdbioloog bezig om uitgestorven dieren te bestuderen. Biologen kunnen van alles uitzoeken over de overeenkomsten en verschillen tussen de verschillende dino's, en meer vertellen over de evolutie van de verschillende dinogroepen. Biologen kunnen ecosystemen van vroeger onderzoeken en zich afvragen welke planten en welke dieren met elkaar te maken hadden. Biologen kunnen kijken naar het gedrag van dieren die tegenwoordig leven en die waarnemingen gebruiken om een beter idee te krijgen van de manier waarop dino's leefden.

Studie

Als je serieus met dinosauriėrs aan de slag wilt, is het dus verstandig op de universiteit geologie of biologie te gaan studeren. Allereerst moet je daarvoor dus het VWO afronden. Je hebt een exact vakkenpakket nodig: natuurkunde, scheikunde, biologie en wiskunde. Maar het is ook handig om daarnaast nog flink wat talen te spreken. Zonder Engels kom je er niet en als je daarnaast ook nog wat Spaans, Frans, Duits en een beetje Latijn spreekt, is dat mooi meegenomen.

Geologie kun je in Nederland op twee plaatsen studeren: in Utrecht (Universiteit Utrecht) en in Amsterdam (Vrije Universiteit Amsterdam). Voor biologie kan je in Nederland op de meeste universiteiten terecht. In Amsterdam werken de opleidingen voor Biologie en Geologie samen in de faculteit Aard- en Levenswetenschappen, dus dat kan een voordeel zijn.

Toch is in Nederland nergens een opleiding dinosauriėrpaleontologie. Daarvoor zul je uiteindelijk, tijdens of na je studie biologie of geologie, naar het buitenland moeten. Vooral in de Verenigde Staten en in het Verenigd Koninkrijk zijn daarvoor goede mogelijkheden.

Er zijn trouwens niet veel banen voor dinodeskundigen, en al helemaal niet in Nederland. Goede kans dat je na je afstuderen toch ergens anders een baan zult moeten zoeken of werkloos wordt. En įls je al een baan vindt, reken er dan op dat het vaak niet de best betaalde banen zijn - een geoloog of bioloog kan in het bedrijfsleven stukken meer verdienen. Alleen voor echte liefhebbers dus!