Dino Argentino

Wie dacht de meeste dino's wel te kennen, heeft nog nooit in ArgentiniŽ gegraven. Vooral de laatste tien, twintig jaar ontdekten Argentijnse paleontologen daar†heel veel spectaculaire dinosauriŽrfossielen.

Opvallende soorten

Dino's uit ArgentiniŽ: zitten ze daar dan ook al? Bij dino's denk je onwillekeurig toch vooral aan de Noord-Amerikaanse superstars als Tyrannosaurus en Diplodocus, niet in de laatste plaats vanwege de film Jurassic Park. Toch†zijn de Verenigde Staten niet de enige plaats waar het goed dino-jagen is. Ook MongoliŽ en (zeker de laatste jaren) ArgentiniŽ staan†bekend om hun fossielen van dinosauriŽrs.

Eerste dino's

In ArgentiniŽ zijn gesteentelagen te vinden uit het eind van de Trias (ongeveer 250 - 210 miljoen jaar geleden), de tijd waarin de eerste dinosauriŽrs ontstonden uit een groep meer primitieve reptielen. Uit die gesteentelagen zijn oerdino's als Eoraptor, Herrerasaurus en Lagosuchus tevoorschijn gekomen. Dankzij deze vondsten hebben paleontologen een veel beter beeld gekregen†van de eerste paar miljoen jaar in de ontstaansgeschiedenis van de dinosauriŽrs.

De geologische geschiedenis van ArgentiniŽ was, dankzij het schuiven van de continenten, een afwisselend geheel. Konden dinosauriŽrs aanvankelijk nog heen en weer lopen tussen Zuid-Amerika, Noord-Amerika, Europa en Afrika, later verbrak de nieuw-gevormde Atlantische Oceaan die mogelijkheid en ging de evolutie van de Zuid-Amerikaanse dino's haar eigen weg, waarbij een wonderlijk scala van vormen ontstond.