Therizinosauridae

De Therizinosauriėrs waren tot zo'n tien jaar geleden een zeer mysterieuze groep dinosauriėrs, die alleen van losse botten bekend was. De vondst van een meer compleet skelet van een Therizinosauriėr (Alxasaurus, gevonden in China), maakte uiteindelijk duidelijk dat het hier om een vreemd soort theropode ging, die wellicht zelfs overgestapt was op het eten van planten - het gebit geeft daar geen uitsluitsel over. Eerder werd ook wel gesuggereerd dat deze dieren vissen aten.

Resten van Therizinosauriėrs zijn bekend uit Mongoliė en de voormalige USSR. Therizinosauriėrs werden 4 tot ca. 8,5 meter groot, hun gewicht liep uiteen van 160 tot 2000 kilo. Opvallend waren de enorm lange voorpoten met grote klauwen. Misschien werden deze klauwen gebruikt om takken mee beet te pakken.

Therizinosaurus

Over de precieze positie van de Therizinosauriėrs in de dinosauriėrstamboom is het laatste woord nog niet gezegd. Het zou een primitieve vorm kunnen zijn, die zich al vrij vroeg in de ontstaansgeschiedenis van de vleesetende dinosauriėrs heeft afgezonderd, maar sommige paleontologen plaatsen de groep dichter bij de Oviraptors, de Troodontidae en de Ornithomimidae.