Giganotosaurus

Van deze reusachtige vleesetende dinosauriėr is geen compleet skelet bekend, maar op basis van de botten die wel bekend zijn wordt z'n hoogte op zo'n 9 meter geschat. Daarmee was Giganotosaurus, die alleen bekend is uit Zuid-Amerika, de grootste vleesetende dinosauriėr ooit - hij was zelfs groter dan Tyrannosaurus rex.

Giganotosaurus

Sommige onderzoekers denken dat Giganotosaurus de buit van andere vleesetende dinosauriėrs afpikte door ze weg te jagen in plaats van zelf actief op jacht te gaan. Anderen zien in Giganotosaurus een roofdier dat met zijn scherpe tanden zijn prooi in stukken scheurde.

De precieze evolutionaire geschiedenis van Giganotosaurus is nog onduidelijk, want hoewel hij niet alleen overeenkomsten vertoont met andere vleesetende dinosauriėrs uit bijvoorbeeld Afrika (Carcharodontosaurus), heeft Giganotosaurus ook overeenkomsten met de Noord-Amerikaanse Allosaurus. In de loop van het Krijt waren de continenten uiteengevallen, en na de afsplitsing van Zuid-Amerika ontstonden daar unieke dinosauriėr-soorten. Hoewel over de oorsprong van Giganotosaurus het laatste woord dus nog niet gezegd is, is wel duidelijk dat Giganotosaurus zelf in ieder geval uniek is voor Zuid-Amerika.

De schedel van Giganotosaurus is te zien in Dino Argentino