Herrerasauridae

Herrerasauridae is de familie waarin we de voorlopers van de Theropoden tegenkomen. Samen met Eoraptor en de Guaibasauridae zijn het de Herrerasauridae die paleontologen een beter inzicht geven in de vroege evolutie van de dinosauriėrs.

Herrerasaurus

Herrerasaurus is genoemd naar Victorino Herrera, de boer die de eerste skeletten van deze oerdinosaurus ontdekte. Er zijn inmiddels van meer dan 11 exemplaren van Herrerasaurus bekend, waaronder redelijk complete skeletten. Het waren slanke, licht gebouwde tweevoeters, die 3 tot 6 meter lang konden worden. Ze hadden een slanke nek, relatief korte voorpoten, en een lange hand. De scherpe tanden en sterke, scherpe klauwen maakten Herrerasaurus een gevaarlijke rover. Zijn flexibele onderkaken zijn aangepast aan het naar binnen schrokken van grote stukken vlees.

In de loop van de evolutie van de vleesetende dinosauriėrs (de Theropoda) ontstonden steeds snellere sooren met minder tenen. Herrerasaurus heeft nog vijf tenen, maar twee daarvan zijn al sterk verkleind. Allosaurus had nog maar vier tenen; bij Tyrannosaurus zijn dat er nog maar drie.

In Dino Argentino is een skelet van Herrerasaurus te zien, afkomstig uit de Ischigualasto-vallei in Argentiniė.